Helg

Som jeg tidligere har nevnt tilbringer jeg helgen hos rektoren på skolen min. La meg bare presisere at det er stor forskjell på rollen til rektor og lærere på skolen her i Frankrike iforhold til i Norge. Her er det mye mer formelt. Vi vet kun etternavnet på lærerne våres og vi selvfølgelig si ”De” til dem og nåde deg om du sier ”du” til en lærer. Så det er et stor mellomrom mellom elevene og lærene. Lærerne skal lære oss pensum, de skal vises respekt for. Vi er heldig om vi vet om de har barn etter de har vært lærer ett år eller om vi vet hvor de kommer ifra. Også har man da rektor som sjefen over alle sjefer på skolen, man retter seg opp og slutter å tygge tyggis når han kommer forbi. Og han heter ikke rektor, men herr rektor. Våres rektor har operert vekk en svulst i halsen, så det er veldig vanskelig å forstå hva han sier, han går av med pensjon til neste år og møtene vi har med er han er først og fremst for å gå igjennom regelverket på skolen. Og det er han jeg bor hos nå.

Så fredag ettermiddag etter skolen var ferdig dro jeg til han der konen hans ventet på meg, hun fortalte straks at vi skulle til deres egentlige hus ved Les Sables og at det bare var huset deres i uken ettersom at rektor er nødt til å være på skolen i tilfelle det skulle skje noe med noen av de interne elevene. Hun fortalte at hun hadde et få ting hun måtte gjøre får vi dro, så mens hun gjorde det leste jeg igjennom mailen min( fordi de ikke har Internett i huset sitt), spiste litt kjeks og så på tv. Bilturen gikk ganske bra, det er jo selvfølgelig grenser for hva man kan forvente når man setter to mennesker som ikke har møtt hverandre før sammen i en bil i 1 time, men hun var veldig hyggelig og det viste seg at de faktisk har hatt bryllupsreisen sin i Norge.

Huset ligger veldig greit til. Det ligger i et boligområde rett ved siden av et senterområdet, men man hører ikke støy. Det eneste støyet blir eventuelt havet som ligger 10 minutter

unna til fots. Selve sentrum av Les Sables ligger rundt 20 minutter unna med sykkel og er laget som en fransk sommerby; med sjølinje, gode sykkelveier, kafer og restauranter og butikker!

Til middag kom også rektor, som også er veldig hyggelig. Etter et deilig måltid tok vi oss en tur til sentrum og promentere litt. Så hoppet jeg i loppe kassen, men sov ikke så godt siden jeg hostet en del. Jeg har hostet hele denne uken og det er ganske kjipt, spesielt fordi jeg bor på rom med tre andre jenter. Så jeg har drevet å holdt meg selv våken for at jeg ikke skulle ha vekket de andre. Med andre ord jeg hadde mangel på søvn og sov dermed 13 ½ timer.

Lørdag dro vi og badet. Vannet (havet) var varmt! Vi hadde egentlig planer om en lang

spasertur, men det ble bare en liten, mye veldig hyggelig tur. Vi var også innom apoteket og kjøpte noe medisin til meg, jeg er egentlig veldig skeptisk til å ta medisiner, men der kastet jeg håndkle inn. Så nå har jeg noe som minner om hostesaft og som smaker en blanding av vanilje, karamell og medisin, får bare håpe det funker.

Nå er jeg igjen på Mcdonalds. I dag har jeg vært flink og jobbet med skolearbeid. Til lunsj fikk besøk av moren til konen til rektor. Og nå skal vi snart ta oss en tur, kanskje bade og, få se været an…

Legg igjen en kommentar

