Ferie og fri om under fire uker

Jeg gleder meg til ferien. For all del jeg har ikke noe imot å være her nede, men det er alltid deilig med ferie og ikke minst å se mennesker man ikke har sett på lenge. Oj, nå er det faktisk bare tre uker til ferien begynner for min del. Det som er greit med det franske skolesystemet er lange ferier; jeg har to uker vinterferie. Den første uken er den samme som i Bergen og det har gjort en liten Paristur mulig. Fredagen drar jeg opp til Paris med Sigri og kjæresten også blir jeg med henne til søndagen. På søndagen kommer Siri ned, en venninne av meg fra barneskolen. Vi bodde rett ved siden av hverandre da jeg bodde hos moren min og vi gikk i samme klasse i syv år. På ungdomskolen hadde vi dessverre ikke mye kontakt. Men så møttes vi for å ta en kaffe rundt påsketider i fjor og da snakket vi nesten i non-stop i åtte timer og det samme skjedde i høstferien i år. Så jeg gleder meg veldig til hun kommer. Hun har aldri vært i Paris før, så det blir nok litt sightseeing, men det skal selvfølgelig legges inn tid til shopping, god fransk mat og konserter, det blir kanskje en tur på Disneyland også.

Etter en liten uken i Paris, kommer vi hjem (og da mener jeg hjem som i “hjemhjem” i Bergen). Så da får jeg også en uke til å snakke norsk, møte venner og være litt med familien min. Jeg håper det ikke er helt forferdelig vær i Bergen (jeg har fått med meg noe rykter om brodder på såpeglatt føre og lignende). Jeg måtte le litt i dag da jentene i klassen diskuterte regn som om de aldri hadde opplevd det før. Jeg savner den norske holdningen “det finnes ikke dårlig vær, bare dårlige klær” for her klager folk for at det må gå ti meter ute når det regner lett. Nei, det skal bli herlig med ferie!

2 thoughts on “Ferie og fri om under fire uker

Legg igjen en kommentar

