snorkende sidemenn og svømming i saltvann

Denne helgen har jeg vært på Les Sables d’Olonne hos rektor. Jeg liker meg der borte, det får helgene til å føles som små ferier. Jeg får nesten litt sjokk søndagkveld, når det går opp for meg at det er skole dagen etterpå.

Fredag hadde jeg pianotimen min og drakk te med vertsen (hun var ellers vekke hele helgen), dermed kom vi oss seint av gårde. Så etter en liten middag i nitiden gikk jeg og la meg og sov et halvt døgn.

Lørdag feiret vi bursdagen til moren til Hélène (konen til rektor), hun ble 86 år, tenkt alt man har opplevd når man blir så gammel. Eller det vi si; tenkt på alt man kan ha opplevd når man kommer i en sånn alder, det handler jo også om hvordan man utnytter tiden. Så da ferien vi med champagne og kake etter vi allerede hadde spist alt for mye (jeg var mett etter forretten). Jeg klarte heldigvis å bli kvitt litt av det da jeg syklet til sentrum med rektor hvor jeg dro og svømte. Det var litt av et sjokk, ikke bare ved at bassenget var ute og det var saltvann, men det dårlige formen jeg er i! Jeg svømte rundt en 3 000 meter og slet opp “bakkene” (det ville ikke ha regnet som en bakke i Bergen, men siden det er veldig flatt her telles det som en bakke) på sykkel etterpå. Spørsmålet jeg spurte var “Hvordan har jeg tillatt meg seg å komme i så dårlig form?”, men nå skal jeg ihvertfall komme meg i form igjen! Jeg sier dette i tillegg til flest mulig personer siden jeg er alt for stolt av meg selv til å la være å gjøre det når jeg sier sånn. Men selv om det var veldig tungt og jeg hadde absolutt på ingen som helst måte noe vannfølelse, så var det veldig deilig. Det å flyte i vannet, å kjenne vannet som strømmer mot deg, den herlige følelsen. Ikke minst det faktumet av man kjenner at hele kroppen jobber, hver eneste muskel. Å kunne “drite” i alt annet, bite tennene sammen og gi alt man har. Jeg gleder meg allerede til nesten gang jeg kan stupe uti vannet, jeg ville egentlig ikke slutte å svømme selv om jeg var veldig sliten, men det var stengetid…

På kvelden dro vi på kino og så “Au-delà”, den nye filmen av Clint Eastwood. Jeg vet dessverre ikke hva den heter på engelsk ettersom jeg så en dubbet versjon. Men jeg tror jeg leier den når jeg kommer til Norge for å se den på engelsk. Spesielt siden de gjør en del språklige forskjeller på de tre hovedpersonene kommer fra forskjellige land som ikke kommer fram på den dubbete versjonen. Men filmen var veldig bra. Den varte i rundt to timer og det ble litt for lenge for den eldre mannen som satt ved siden av meg som sovnet flere ganger. Jeg la først ikke merke til det, men så begynte han å snorke noe voldsomt. Han drev på med mye rart også, som å skifte posisjon hvert tiende sekund, noe som ga tegn på at han kjedet seg, heldigvis var han for gammel til å ha mobil. Jeg, for min del, gren ihvertfall tre ganger som jeg husker, men det kan ha vært flere ganger. Men det var ikke en sentimental film, men tror det var spesielt i forbindelse med tsunamien i Indonesia som rørte meg med tanke på hva den ha gjort. Eastwood har også lagt inn andre «eventer» som har hendt de siste årene noe som gjør filmen mer realistisk.

Søndagsmorning sov jeg også lenge, jeg er virkelig et dovendyr.  Etter et par timer med jobbing og et velsignet måltid dro jeg på en liten sykkeltur og tok litt bilder. Hélène fortalte meg at det er like mange dager med sol her som i sør-Frankrike ( ikke nødvendigvis like varmt), men skyene så ut til å ligge tett på. Men så, på veien inn til byen, så tittet solen fram, og sakte, men sikkert forsvant alle skyene og den lyse solen varmen på. Vi er så vidt i februar, men jeg tror at jeg har blitt solbrent! Helgen er ikke ferdig, men jeg lengte allerede etter neste helg.

This slideshow requires JavaScript.

Legg igjen en kommentar

