Livet mitt er offisielt enklere

I går hadde jeg muntlig eksamen i TPE om radioaktiviteten til uran. Jeg har allerede levert inn oppgaven og loggen og i går passerte jeg en muntlig fremføring etterfulgt av spørsmål av to eksaminatorer som besto av en fysikk lærerer (lærer som hadde kompetanse i faget) og en fransk lærer (lærer som hadde en rolle som utenforstående). Jeg tror det gikk veldig bra, jeg følte ihvertfall det. Jeg var nervøs på forhånd for min første eksamen i Frankrike, men jeg kom meg igjennom det med et smil. Karakteren får jeg ikke vite før i midten av juli sammen med de andre eksamenskarakterene mine, men nå er det ihvertfall unnagjort. Vi var en av de første gruppene som hadde eksamen på skolen våres, det er flere som har det etter ferien, men jeg er veldig glad for at vi har gjort det og slipper å stresse med det lengre!

Neste eksamen er ikke før i juni, men det er franskeksamen og det går nok ikke like godt, men jeg skal prøve jobbe mest mulig med framover. Har blant annet en innlevering til fredag, tidligere gitt på eksamen ( vanligvis har vi fire timer på eksamen, men jeg har allerede jobbet en del med den og jeg har mer en fire timer igjen før den er ferdig…)

Jeg fikk forresten ståkarakter i SVT (fag som består av biologi, biokjemi og geologi) i geologi, det er første gang det skjer i år! Jeg missliker det faget ganske mye og jeg er verre i SVT enn i fransk. Problemet er at jeg har spesialitet SVT siden jeg tar realfag og karakteren min dermed er veldig viktig i det faget. Det er ikke som i Norge hvor alle karakterene har lik verdi, hvor man bare plusser alle karakterene sammen og deler det på antall fag. Her ganges karakterene opp, så siden jeg er på realfag ganges matematikk, fysikk og kjemi og SVT karakterene mine med 7 og fransk karakteren min med 2. Heldigvis går det litt bedre i matte og fysikk enn i SVT!

Jeg kom til å tenke på en ting; i dag er det 3 måneder til jeg er myndig. Hvor gøy er ikke det? Da kan jeg stemme og skrive under papirer selv.

 

Legg igjen en kommentar

