Bordeaux

Jeg har hatt en utrolig kjekk helg på landsmøte i Bordeaux! Vi var rundt 45 studenter som var med på landsmøte til ANSA (Association of Norwegian Students Abroad) Frankrike hvor av 60 prosent av dem kom fra Toulouse. Jeg kjente ingen fra før av, men alle var åpne og hyggelige å snakke med. I løpet av helgen fikk jeg et mye bedre inntrykk om hvordan organisasjonen jobber og jeg fant ut at jeg har gått glipp av ganske mange arrangementer. Jeg var eneste lycée elev og jeg har alltid følt meg litt utenfor organisasjonen, men nå ble jeg tatt imot med åpne armer og med full støtte for å integrere de norske lycée elevene i Frankrike i organisasjonen. Det ble jeg så klart glad for å høre.

Det var veldig kjekt å snakke med andre folk som studerer i Frankrike, altså folk som er i samme situasjon som meg. For selv om man studerer økonomi, realfag,kunst, lærerutdannelse eller går på vgs sånn som meg, har man mange felles erfaringer. Det er utrolig kjekt å kunne dele disse erfaringene med noen som virkelig forstår. Jeg er nok glad for at jeg ikke har så mange nordmenn rundt meg til en hver tid ettersom jeg har kommet til Frankrike for å lære fransk og franskmenn å kjenne. Men det er kjempe interessant å dra på arrangementer av og til.

Jeg fikk dessverre ikke sett så mye av byen Bordeaux ettersom hele lørdagen gikk med til møter. Men jeg hadde en allikevel en veldig fin helg. Jeg har blitt kjent med hyggelige mennesker som blant annet har gitt meg motivasjon til å forsette her i Frankrike. Nå er jeg ganske sikker på at jeg blir til neste år. Det er dem som er i samme situasjon som meg som kan best uttale seg angående det valget jeg gjør og blant folkene jeg møtte var det ikke mye usikkerhet. Det at jeg blir her til neste år gjør kanskje livet mitt litt vanskeligere og krever ganske mye mer jobbing, men når jeg tenker på alt jeg får igjen for det. Da tenker jeg først og fremst på språket og det faglige nivået. Det er jo en unik sjanse at jeg har fått muligheten til å komme hit og når man først er ”bitt av basillen” er det ikke noe vei tilbake. Jeg trives godt i utlandet og jeg elsker Frankrike. Jeg er norsk og det vil alltid være en norsk del av meg. Jeg kommer nok til å flytte tilbake til Norge etter studiene mine, men nå vil jeg rett og slett oppleve verden.

4 thoughts on “Bordeaux

  1. Bra tankegang, muligheten du har er helt unik. Bare det at du får lov av de hjemme er utrulig, men etter 5-10 år kommer du til å se med lengsel på tiden du har bodd i Frankrike😀 Jeg vil også reise ditt, men kommer nok til bli der i bare ett år… Lykke til videre!!

    • Tusen takk🙂 Så bra at du har lyst til å dra til Frankrike! Jeg håper virkelig du tar turen ned her et år for din del. Da jeg dro kunne jeg heller aldri tenke meg å bli lenge, jeg skulle bare bli i et år og enda syntes jeg det var lenge (foreldrene mine hadde ikke godtatt et lengre opphold heller). Men jeg forelsket meg i Frankrike og har det så gøy her nede. Jeg har ikke bare lært utrolig mye, men også hatt det utrolig kjekt!

      • Hvordan er fransken din? går den helt av seg selv, eller må du tenke litt før du kan forme en setning? Tusen takk for forrige svaret!😀

      • Fransken går veldig bra! Jeg snakker enda ikke perfekt og jeg kan ikke alle ord på fransk. Men jeg tenker på fransk og har aldri noe problemer med å snakke eller forstå meg på språket:) Så jeg vil egentlig si at jeg snakker det flytende, noe som er ganske utrolig ettersom språk aldri har vært særlig side

Legg igjen en kommentar

