Les sables d’Olonnes, Thouars og bilulykker

Nå er jeg hos rektor på Les Sables, men med meg har jeg Sigri Smilefjes

I løpet av denne uken har det skjedd ganske mye. På tirsdag hadde vi en liten skoletur til Thouars med begge realfagklassene. Vi var først på et museum for å se en utstilling fra andre verdenskrigen i Frankrike og da spesielt med fokus på de som gjorde motstand mot tyskerne. Det var egentlig spennende, sett bort ifra en guide som feilinformerte oss. Etter lunsj dro vi på et stein museum, før vi dro ut for å studere sedimentere steiner. Atter en gang var det en guide som ikke var helt kompetent og mot slutten av vår lite tur ble læreren våres og guiden stående igjen i ti minutter og diskutere hva definisjonen på en stein var. Under ekspedisjonen fikk vi en innleveringsoppgave til etter ferien angående disse steinene som guider våres fortalte oss så lite om, så det kan bli veldig spennende å se hvordan vi skal få gjort den oppgaven. Men alt i alt var det en veldig koselig dag og med 1,5 timers busskjøring hver vei, så ble det ganske sosialt.

Da vi kom tilbake på skolen litt før seks, hadde vi et klassemøte med foreldre, der teamet var skoletur til neste år. Ekspedisjonen går enten til Alpene eller til Kanari Øyene i forbindelse med geologien. Alle håper jo selvfølgelig på Kanari Øyene, så nå har vi begynt med innsamlingsaksjon. I første omgang skal vi selger Biroche. Så hvis noe vil smake noe über fransk og en spesialitet fra Vendée så har dere sjansen nå. Brioche minner litt om boller og har en brødform. Det spises ofte til frokost i Frankrike. Vi selger store forpakninger altså 750 gram, men det holder seg i en god uke. Det selger vi for 5 euro ( ca. 40) noe som er en god deal.

Fra det møtet dro jeg direkte til administrativt møte på skolen. I første omgang var det mye regnskap, utrolig komplisert og dermed også noe langsomt. Så hadde vi stilt et spørsmål angående den dårligere maten i kantinen og da spesielt på kvelden. Vi var to ( pluss en som kom seinere) elever på møtet hvorav begge to var interne. Jeg er selv kontaktperson for jenteinternatet og man kan vel på mange måter si at dette var en er av mine “hjertesaker”. Jeg trives veldig godt på internatet, men maten ødelegger mye! Etter over en times diskusjon klarte vi enda å få hjul på sakene. Så nå har vi mer penger til å lage mat for på kvelden, vi skal sette opp møte med elever, rektor og kjøkkensjefen og det er send inn brev til regionen med forespørsmål om flere kokker. Så er det bare å vente og se om maten blir bedre…

Torsdag hadde vi en aksjon mot trafikkulykker på skolen. Vi var mange på skolen, rundt 2 000 elever og det hele gikk ut på å se trafikkulykker. Først en motorsyklist som falt i 60 km/t, deretter en bil som kjørte i en moped og til slutt bil-mot-bil kolleksjon. Det var ganske spennende og jeg håper virkelig at det gjorde inntrykk på folk ettersom det er veldigmange trafikkulykker i distriktet. For meg er alle slike ting som ikke å kjøre i beruset tilstand eller å kjøre med hjelm på motorsykkel åpenlyst, men det er dessverre ikke tilfelle for alle.

På fredag hadde vi de to gøyeste timene i uken, nemlig sport. Vi holder på å spille håndball, jeg har aldri vært flink i ballsport, men jeg synes at jeg gjør framskritt. I gymklassen er vi 3 jenter og over 20 gutter, noe som gjør at vi virkelig får kjørt oss og (jeg er enda støl i armen). Det er kjipt at jeg går glipp av så mange gymtimer ettersom det er de to siste timene på fredag, men på en annen side går jeg ikke glipp av så mye undervisning.

Med andre ord har jeg hatt en veldig kjekk uke selv om det har vært mye jobbing! Her er forresten noen bilder som er blitt tatt iløpet av uken:

This slideshow requires JavaScript.

Legg igjen en kommentar

