Laste ned ulovlig?

Det kommer til å gå lang tid om jeg noen gang kommer til å laste ned ulovlig i Frankrike igjen. I dag fikk to av klassekameratene mine noen sinte foreldre på telefonen etter en «liten» regning på 1500 euro (ca 12 000kr) av den offentlige organisasjonen som kjemper for kunstneres rettigheter på Internet. For hun ene hadde regningen først kommet i spammailen slik at de ikke hadde sett den, så nå har de også ikke internet i én måned! Det skremmer ihvertfall folk fra å laste ned ulovlig igjen. Det er sykt mye penger! Spesielt i Frankrike, det tilsvarer ca. tre måneders pensjon for minste pensjonister og 1,5 månedsarbeid for en fulltidsansatt i en butikk. Det er nesten 19 ganger mer enn en bot ved for fort kjøring.

Jeg er veldig glad for at vi ikke har et slik system i Norge. Det burde klar gjøres noe for å endre det norske systemet, men jeg vil på ingen som helst måte anbefale noe slikt!

8 thoughts on “Laste ned ulovlig?

  1. Hei!! Veldig spennende å lese bloggen om livet ditt i Frankrike. Og selv om jeg går på skole i et helt annet land, kjenner jeg meg veldig igjen i dine karakteristikk av dorm-livet. Dårlig mat, håndhyigiene, alle blir syk samtidig, osv.

    Jeg drar jeg om fem uker, og synes i grunn det er litt trist. Hvis jeg var deg ville jeg fullført utdannelsen din i Frankrike. Mange av de profilerte næringslivstoppene, og politikertoppene i Norge har utdannelsen sin fra netopp Frankrike. Jonas Gahr Støre og Olaf Tommessen(V) er bare to eksempler.

    Forresten, har du sjekket muligheten/priser for å ta bil-sertifikatet der du bor? Her er det mye billigere. Snakkes!

    Chris

    • Tusen takk, det var hyggelig å høre! Det er veldig interessant å høre at du har opplevd like ting som meg enda du har vært i et land som har en ganske anderledes kultur enn den franske. Vi er jo veldig heldige som får lov til å dra ut og møte andre kulturer i andre land. Franskmenn har for eksempel ikke den samme muligheten, noe som er utrolig synd ettersom det er utrolig lærerikt! Jeg forstår deg veldig godt, men har du tenkt å studere mer i utlandet seinere?

      Ja, lappen koster ca. halve prisen iforhold til i Norge, så jeg satser på å få tatt den til høsten her i Frankrike🙂

  2. Ja, vi er priveligerte! Og i tillegg er min skole en internasjonal High-School, slik at vi har 12 nasjoner representert. Veldig spennende – og gir virkelig mersmak. Jeg er blitt veldig usikker siden det er utrolig kjekt å oppleve andre kulturer. Men, tror jeg landet på jus i Bergen. Og håper å ta deler av jus-utdannelsen(4. året) i Hong-Kong nå som jeg har mange venner derfra.

    Lykke til med lappen!! Jeg betalte 2600 NOK. Om noen uker skal jeg ta motorsykkellappen, det koster 1200 NOK. Helt utrolig, i USA er sertifikatet en menneskerett, nærmest. Men penger spart er penger spart, trenger bare å ta oppkjøring i Norge innen ett år etter hjemkomst.

      • Det er jo ikke noe dårlig å ha norsk utdannelse heller, og siden du skal ta juss er jo det litt vanskeligere å ta det i utlandet. Men så spennende med Hong Kong! Jeg har tenkt mye på Hong Kong selv, virker utrolig interessant, da får man liksom det kinesiske kulturen, man kan lære litt kinesisk, men man kan ta fagene på engelsk og det virkelig litt mindre ekstrem en de andre delene av Kina. Jeg vet at jeg skal ut og studere i utlandet, men jeg vet ikke helt hvor. Det er så sykt mye man kan studere på så mange forskjellige plasser. Det eneste jeg vet at jeg vil studere politikk, samfunnsfag og økonomi.

        Det var utrolig billig! Koster oppkjøring i Norge mye?

Legg igjen en kommentar

