Nice, je rêve

Nice er virkelig et nydelig sted. Jeg var der i fem dager og de dagene gikk alt for fort. Nice har ikke bare hvite strender med turkist vann, en sol som varmer, høye fjell med snø og spennende arkitektur. Man finner også kombinasjonen av en gammel italiensk by som møter den nye franske. Nice ligger ganske nærme landsgrensen til Italia og har tidligere vært italiensk. Det har også tidligere vært attraktivt for rike engelskmenn som har skapt en spennende kombinasjon på bygningene.

291269203211236229

Byen er ganske liten og oversiktlig med gode transportmidler som trikk, sykler, buss og biler. Jeg lånte en sykkel for en uke for kun 5 euro og da kunne jeg sette fram meg sykkelen på stasjoner rundt omkring i byen. Skulle du allikevel komme deg bort finnes det hyggelige franskmenn, men også dessverre mye turister. Nå skal det sies at jeg dro uken før filmfestivalen i Cannes noe som førte til enda mer turister enn vanlig, men det er generelt en turistby.  For å få god oversikt over byen vil jeg anbefale å dra opp på en av små fjellene. Der finner man en nydelig utsikt utover byen. Jeg kommer ikke til å glemme med det første følelsen av å komme opp på toppen litt små andpusten i varmen og bli møtt av et slikt syn.

239259261257258263

Det var litt surrealistisk å være der, som  å leve i en drøm. Jeg er ihvertfall ikke vant til å sitte fem meter unna bølgene og ta meg en drink, eller spise middag. Det finnes utallige kafeer og restauranter i den lille byen i alle prisklasser og jeg skal ikke klage på maten for å si det sånn. Det er også gode muligheter for å gå ut, der du finner alt ifra karaokebar, til jazzmusikk til nattklubber.

IMAG0373IMAG0383220IMAG0386222

Siste, men ikke minst er det fult mulig å shoppe der. Jeg hadde så og si tom koffert da jeg kom dit og nå er det veldig full. Jeg vet ikke hvordan jeg skal gjøre det når jeg skal hjem til sommeren, men den tid den sorg…

276284285282277

One thought on “Nice, je rêve

Legg igjen en kommentar

