Sommer…

Det er søndagsmorgen, klokken nærmer seg ni. For en ferieglad «meg», kunne det like godt har vært klokken fem på morgenkvisten. Besteforeldrene mine banker på soveromsdøren min og stikker hode inn og sier noe som en halvvåken ungdom ikke forstår mye av. Jeg klarer å få ut av setningen deres «morgenkåpe» og «badedrakt». To minutter senere er vi på vei ned til Havsfjorden for et morgenbad. Vi klatrer oss ned den bratte skogen og marsjerer over jordet før vi kan høre bølgene som skvulper inn mot land. Bestefaren min er allerede uti og jeg følger på. Det er et sjokk tærende mine også føttene mine får møte. Kulden stritter mot mer og mer av kroppen min, mens jeg går lengre og lengre ut. Jeg er nå så våken at jeg spør meg selv «hvorfor gjør jeg dette?». Birgit teller til tre før hun legger ut på svøm med et par grimaser rundt munnen, jeg bruker enda et par minutter før jeg kommer så langt. Når jeg legger hele kroppen nedi vannet, klar til å svømme, så er det ikke kulde jeg kjenner, men noe som stritter mot kroppen, det er så kaldt at jeg har mistet følelsen til å kjenne kulde. Jeg svømmer og plasker og beveger meg, og da klarer jeg å få litt følelse tilbake i kroppen og utbryter med et lite skrik. De andre snur seg mot meg og ler. Jeg får blodet til å sirkulere litt bedre og begynner å le selv der jeg svømmer rundt. På vei tilbake er jeg ikke det minste trøtt lengre, jeg tenker klart og har en deilig følelse i kroppen.

Inne står den store frokosten klar foran de store vinduene som gir utsikt på fjorden, i hagen skinner solen hvor neste time blir brukt til å drikke ubegrensede mengder med varm kaffe og til å lese blader, aviser og bøker. Klokken min har jeg lagt igjen i Bergen, mobilen ligger avslukket i bagen og en datamaskin, som denne, oppsøker jeg bare hver tredje dag. Det er ingen stressfaktorer i disse dagene og heller ingen kjedsomhet. Det er dette som er skikkelig ferie og jeg nyter det til det fulle. Eksamen er bestått med over gjennomsnittlige karakterer på andre siden av Europa og nå skal jeg endelig nyte en norsk sommer før livet går videre til et par andre kontinenter med noen helt andre kulturer til høsten.

One thought on “Sommer…

  1. Så heldig du er som har besteforeldre du kan feriere hos!
    Høres ut som om du får akkurat det du ønsker deg og at det er en fin plass å lade batterier.

    Fortsat god sommer – og ikke hør på de som mener at den regner bort. Sommer er sommer uansett!

Legg igjen en kommentar

