Vulkanutbrudd og saltet mango

Klokken nærmer seg åtte på morgenen, etter en stor frokost og lekser, ligger jeg i en hengekøye med en politisk bok og en stor kopp kaffe og ser på solen som er på vei opp forbi trærne. Jeg trenger å slappe av litt og komme inn i rutiner etter alt som skjedde sist uke.
Da vulkanen brøt ut, trodde jeg først at det var en spøk. Ikke bare var det veldig mange år siden sist vulkanutbrudd, men det var også samme uken som to tsunamivarlser og et jordskjelv, hva er sannsynligheten for det?
Folk her nede er veldig rolige og avslappet av seg og «ta det med ro,alt går bra» er nærmest mottoet deres, men selv for dem ble det litt mye. Det er heldigvis ikke mange overtroende i denne byen, for den nicaraguaske historien viser til at mindre hendelser enn dette har skremt folk vekk fra byer og landet. Til helgen er det nasjonaldag, så nå krysser vi fingrene for at alt går bra!

Jeg har blitt mer kjent i byen og jeg går meg ikke så mye bort lengre. Det er jo veldig varmt her, selv for lokalbefolkningen, León er kjent for å være det varmeste stedet i Nicaragua, men det er utrolig hva man vender seg til og nå går jeg i langbukse i sentrum uten problemer( for ikke å skille meg så mye ut og få unødvendig kommentarer). Jeg drikker det lokale vannet uten problemer og har prøvd ut veldig mye god mat. Det finnes veldig mange markeder og frukthandeler på gaten. En av mine favoritter er å kjøpe oppdelt mango (de deler den opp mens du ser på) med salt på. Det er faktisk veldig godt, koster bare et par kroner og gjør at man får i seg væske og salt som man virkelig trenger i denne varmen!

I de siste ukene har det vært full opplading til nasjonal dag, så det blir veldig spennende å se hva det kan by på!

Legg igjen en kommentar

