New Year’s Eve in New Orleans

Først og fremst vil jeg ønske alle sammen  vell overstått godt nyttår! Jeg håper alle hadde en fin nyttårsaften enten dere lå på en strand i Karibien, var i snøen i Norge eller var et annet morsomt sted. I tillegg håper jeg dere ser optimistisk inn i 2013, for det gjør ihvertfall jeg! Et av nyttårsforsettene mine var å skrive mer og her sitter jeg godt på vei.

IMG_3701

Jeg var i New Orleans, i Louisiana, på nyttårsaften sammen med en venninne av meg, Siri, som har kommet hit til USA for å besøke meg i julen (det er forresten veldig koselig). New Orleans er tidligere blitt kåret til beste by i USA og i tillegg er den på topp 20 listen over beste steder å feire nyttårsaften. Så det var mye som tilsa at jazzens by skulle bli et bra sted for nyttårsaften. Det var selvfølgelig ikke bare vi som hadde tenkt denne tanken, og byen var full med mennesker i alle aldre!

IMG_0349 IMG_0357 IMG_0363 IMG_0374 IMG_0378 IMG_0381

New Orleans var en veldig fin by. Det jeg likte spesielt godt med byen var at alle var så hyggelige. Det var lett å gå rundt omkring nede i byen, veldig turistvennlig og mange mennesker å slå av en kort «chat» med. Mange fine hus og nydelig musikk i gater og på kafeer.

IMG_0429 IMG_0427  IMG_0438 IMG_0423 IMG_0356IMG_0441

På kvelden på nyttårsaften var vi på et offisielt opplegg med flinke og til tider utrolige morsomme artister. Folk som enten bor eller oppsøker New Orleans er som regel genuint interessert i musikk, så stemning ble god til både saksofonlyder og gitarspillere. Det ble selvfølgelig nedtelling til midnatt og istedenfor å ha en ball som faller ned, slik som de har i New York, hadde New Orleans en liten «fleur de lis»  (fransk lilje) som falt ned fra toppen av en bygning (liljen er symbolet på Louisiana). Det ble stort fyrverkeri utover elven og  stemningen varte utover natten. De store folkemengdene i New Orleans gjorde også at det kom frem et lite «touch» av Mardi Gras utover kvelden.

IMG_0382

IMG_0383IMG_0396

IMG_0413

Kort summert så var det en vellykket nyttårsfeiring! Nå er det  mange nye inntrykk som skal synke ned,  New Orleans bærer på mange måter en veldig anderledes kultur en Houston. Samtidig  er et deilig å være tilbake til Houston i egen seng og litt ro.

IMG_0448 IMG_0450

Legg igjen en kommentar

